HOBI BARU & KUIH KERIA




so disebabkan cuti xtaw nk watpe..sy cipta hobi baru lah..memasak
sy ni x reti n x suke memasak act..disebabkan x reti memasak so ms cuti ni sy cube lah nk memasak..byk jgk la yg failed kan..huhu
dan maybe sy akn tambah satu label baru utk blog sy ni..label utk RESEPI la kan hee =)

ok..hari ni sy blajar satu resepi baru..xde la baru sbb korg sume mesti tahu KUIH KERIA kan..so sy baru je nk bljr..hee
xde la susah pon sgt2 n teramat lah sng nk wat KUIH KERIA ni..

1.BAHAN2
-500 gram keledek
-1 cwn tepung
-garam secukup rasa
-minyak
-1 cwn gula
-1/2 cwn air
sket je bhn2nye..kos pon murah=)

2.CARA MEMBUAT
-keledek dibuang kulit dan dipotong kecil
-masukkan keledek,garam dan air secukupnya di dlm periuk.rebus hingga lembut
-toskan air n hancurkan keledek sampai lumat
-gaulkan dgn tepung dan uli menjadi gegelang kecil
-goreng hingga kuning keemasan (bergantung kpd warna keledek)
-masak bahan salutan gula hingga mendidih pekat
-tutup api dan masukkan kuih.kacau hingga rata hingga gula melekat pada kuih dan hidangkan!

tu je la,dan keria yg sy buat td kale nye kehitaman sket sbb keledek yg sy gune kale purple..mcm dlm 2 gmbr tu
yg asal or yg salu korg jumpe kat kedai tu yg kale kekuningan tu..
6 Responses
  1. hazarul Says:

    ai.. rse nye pun manis skit la ye..
    keledek warna purple.. :D


  2. hazarul Says:

    nk buat cam jemput2 pun leh kn.. :p
    tp jemput2 pun x pnah buat.. :D


  3. hanaani Says:

    haz..pnh mkn keria ke
    a'a keria ni manis la sket..
    nk wat jemput2 pon bole jgk =)
    try la wat hee


  4. roset Says:

    waa...hbat nyer hanaani kte ni...
    first trial pn da sdap...
    hehe...nnti lah la hntr kt cni eh...hehe...
    dye pndai msak...keep it up.....
    (^_^)


  5. hanaani Says:

    roset:mne ade la br je pndai haha


  6. roset Says:

    hehe...org doakn lah...
    amiin...lme2 nnti pndai lah...
    mcm chef..