9 MIMPI NABI MUHAMMAD S.A.W


Daripada Abdul Rahman Bin Samurah ra berkata,Nabi Muhammad saw bersabda:
"sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yg menakjubkan pada malam sebelum aku di Israqkan...."

1.Aku telah melihat seorang dr umatku telah didatangi oleh malaikat maut dgn keadaan yg amat mengerunkan utk mengambil nyawanya,maka malaikat itu terhalang perbuatanya itu disebabkan oleh KETAATAN DAN KEPATUHANNYA KEPADA KEDUA IBU BAPANYA.
2.Aku melihat seorang drp umatku telah disediakan azab kubur yg amat menyiksakan,maka dia telah diselamatkan oleh BERKAT WUDUKNYA YG SEMPURNA.

3.Aku melihat seorang drp umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan dan iblis-iblis laknatullah,maka dia diselamatkan oleh BERKAT ZIKIRNYA YG TULUS IKHLAS kpd Allah.

4.Aku melihat seorang drp umatku diseret dgn rantai yg diperbuat drp api neraka jahanam yg dimasukkan dr mulut dan dikeluarkan rantai tersebut ke duburnya oleh malaikat Ahzab,tetapi SOLATNYA YG KHUSYUK DAN TDK MENUNJUK-NUNJUK telah melepaskannya dr seksaan itu.

5.Aku melihat umatku ditimpa dahaga yg amat berat,setiap kali di mendatangi satu telaga dihalang dr meminumnya,ketika itu datanglah PAHALA PUASANYA YG IKHLAS KPD ALLAH SWT.

6.Aku telah melihat umatku cuba utk mendekati kumpulan para nabi yg sedang duduk berkumpul-kumpulan,setiap kali dia dtg dia akan diusir,maka menjelmalah MANDI JUNUBDGN RUKUN YG SEMPURNANYA sambil memimpinnya ke kumpulan seraya duduk disebelahku.

7.Aku melihat seorang dr umatku berada di dlm keadaan gelap gelita disekelilingnya,sedangkan dia sendiri dlm keadaan bingung,maka dtglah PAHALA HAJI DAN UMRAHNYA YG IKHLAS KPD ALLAH SWT lalu mengeluarkannya dr kegelapan kpd tempat yg terang-menderang.

8.Aku melihat umatku cuba berbicara dgn golongan org mukmin tetapi mereka tidak pun membalas bicaranya,maka menjelmalah SIFAT SILATURRAHIMNYA DAN TDK SUKABERMUSUH-MUSUHAN SESAMA UMATKU lalu menyeru kpd mereka agar menyambut bicaranya,lalu berbicara mereka dgnnya.

9.Aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api ke mukanya,maka segeralah menjelma PAHALA SEDEKAHNYA YG IKHLAS KERANA ALLAH SWT lalu menabir muka dan kepalanya dr bahaya api tersebut.




nota kaki:Subhanallah..betapa ALLAH itu AL-RAHIM sifatNya...walau sekecil2 amalan kita dpt menyelamatkan kita dr azab api neraka..dgn syarat amalan itu IKHLAS krn ALLAH SWT....
0 Responses